טורו השבועי על פרשת השבוע, של הרב יוסף יצחק לרר מתפרסם מידי שבוע בעיתון "יבניתון"

פרשת כי תצא – הדרך לנצח בכל החזיתות –

תחילת פרשתינו מדברת על אלו הראויים לצאת לשדה הקרב ואלו שפחות. אפשר לתהות האם נושא זה בפרשה שייך רק לחיילים שבינינו, אולי גם למנהיגים ומקבלי ההחלטות הצבאיות, אבל האם ה'עמך' יכולים לדלג על קטע זה ולעבור לנושאים הבאים בפרשה?

הפרשה פותחת במילים "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ", אכן הפרשה שייכת לכולנו כי כל אחד הוא חייל. התורה "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" היא ירושה השייכת לכל קהילת יעקב ובה נמצאים הוראות לחיים וגם כאן, מעבר להוראה למנהיגות הצבא אודות המלחמה מול האויבים הגשמיים ישנה הוראה לכל יהודי. בירידת הנשמה היהודית לעולם, היא היוצאת למלחמת החיים כדי לכבוש את העולם, לשנות את מציאותו של העולם שהעלים את האור האלוקי המחיֶה אותו.  לגרום על ידי המעשים טובים שציונו לאור חיובי.

אומרת לנו התורה שברגע שיהודי יחליט לצאת למלחמה כדי לכבוש העולם ולחברו לה' הוא יצליח להיות מעל האויב ולנצחו כי כוח ה' הוא כוח 'שובר שוויון'. אין כאן שני צדדים שווים הלוחמים זה עם זה אלא הוא מקבל סיוע להיות מעל האויב אם רק ירצה. גם בכל מלחמה רגילה בין אויבים יש סיכוי גדול שהצד שמאמין שינצח יצבור כוח הרבה יותר גדול מהצד שלא מאמין בכוחו לנצח.

גם בפרשה הקודמת אנו מקבלים דרך וכוח לנצח, לדאוג להתנהג על פי רצון ה' ולמלא את העולם והאדם באור חיובי. "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך – ובערת הרע מקרבך – ובערת הרע מישראל". ה' סומך על היכולת השיפוטית של האדם ולכן השופט של כל אדם ואדם הוא השכל שלו האמור לבדוק את המציאות ולראות האם היא טובה או מזיקה. אם היא טובה – הוא ישאיר את שעריו פתוחים ואם יסיק שהיא רעה – ייתן פקודה לסגור אותם. שערי האדם הם העיניים הרואות, האוזן השומעת, הפה האוכל והאף המריח. אם מתקרב אל אחד השערים הללו דבר המזיק, השופט- השכל, נותן את ההוראה לסגירת השערים. ה' נתן לנו האחריות להיות השופטים של עצמנו וזה מחייב אותנו לעמוד במשימה.

כפי שכתבנו בעבר, שופט נבחר לא רק על ידי יכולות ניתוח טובות של מקרים העומדים לפתחו אלא על ההצלחה לעבור את מבחני הבקיאות  בחוקים השונים, ידיעת החוק וההבנה לסיבה שהמחוקק קבע את החוק.  גורם לו להבין היכן הצדק והיושר נמצא והוא חותר להגיע למשפט צדק.

זו הסיבה שבכל עת, עלינו להבין את המערכת, ללמוד מה טוב לנו באמת ומה גורם לנו להימשך לדברים שהם נגד רצון ה'.

אנו עומדים מול אתגרים לא פשוטים. הקורונה מרימה ראש ואסונות טבע פוגעים בנו, החזאים מאיימים עלינו בשיטפונות והמעצמה הגדולה ארצות הברית מאבדת את עוצמתה בשיטור העולמי. כיצד מחזירים את הביטחון? איך מנצחים במלחמה?

תשובתו של הרבי בשנות השבעים למנהל "אל-על" בצפון אמריקה, מר דוד שיין, יכולה לתת לנו נקודת מבט ייחודית כיצד לנהוג. במפגש אישי עם הרבי, דיבר מר שיין על הנושא המרכזי שהעיק עליו בנושא הביטחון של מטוסי אל על. כיצד מתמודדים עם פרצות האבטחה והסכנות? הרבי ענה, שכדי שטיסות אל על יהיו בטוחות יותר, החברה צריכה לשמור שבת והרבי הסביר "אם מטוסי אל על לא יחוגו בשמים בשבת, משמים ישמרו על המטוסים בימי חול".

ה' רוצה את המעשים הטובים הקטנים שלנו, לעשות את רצונו ולכבוש את העולם. אל לו לאדם לחשוב שהוא רק בורג קטן ואין משמעות לעשייה שלו מול כל העולם. אלא להיפך, כל מעשה קטן משפיע ומקרב אותנו אל הניצחון בכיבוש העולם. בהשלטת וניצחון הטוב על הרע. כפי שמופיע ברמב"ם "לעולם יראה אדם את העולם כולו חציו זכאי וחציו זכאי, עשה מצוה אחת – הכריע את כל העולם לכף זכות".

אם נשפוט נכון ונילחם נכון על הצדק והטוב, נגיע לשלום וביטחון בכל החזיתות של חיינו.

נגישות