טורו השבועי על פרשת השבוע, של הרב יוסף יצחק לרר מתפרסם מידי שבוע בעיתון "יבניתון"

כי תצא – איך שומרים על צלם אנוש?

העולם הזה מלא בסיפורים של מעשים לא מוסריים . מעשים הגורמים לפעמים לפגיעה נפשית היוצרת נכות נפשית . מה גורם לאנשים לאבד צלם אנוש ולעשות הדברים הללו?

בעת לידת האדם מתחילה מלחמה. בספר איוב מדובר על כך שהאדם "עַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד",כלומר: שתחילה דומים חיי האדם לחיי הבהמה, שכל רצונם למלא אחר תאוותיהם בלי לראות האם זה טוב, או האם מישהו נפגע מזה. ההורים דואגים לחנכו על מנת שהשכל שהוא היוצר את עליונות האדם על שאר הבריאה ישלוט על מידותיו ומעשיו ולא כוח המשיכה והדחפים הנשלטים על יצרו הרע ינהלו את מעשיו. מהעַיִר יהפוך לאדם.

בפרשה הקודמת נאמר – "שופטים ושוטרים תתן לך" מה גורמת לנו השמיעה באפליקציית waze ההתראה "משטרה לפניך"? התבוננות במעשיי, האם אני שומר על החוק או שאני צריך לתקן את מעשיי. מטרת האפליקציה היא לא שרק נדאג לבדוק שהשוטר מאחורי ואז לחזור לתרבות נהיגה קלוקלת… מהי מטרת העסקת  עורך דין  בחברה? האם כדי לבדוק ליקויים ובאם ישנם למצוא את הדרך לתקנם או ללמוד  כיצד לעקוף את החוק בלי להיפגע.

כאשר נהג נעצר על עבירת תנועה מסכנת חיים, יש נהג האומר תודה לשוטר שהאיר את תשומת ליבו גם אם פגע בכיסו מעתה נזהר שלא לעשות יותר טעויות ויש נהג שיקפיד יותר שלא יהיה שוטר בדרכו בשעה שעובר עבירות תנועה.

תפקידנו, לא להישאר "עייר פרא", אלא להפעיל את השכל ולא לתת לבהמה שבנו לשלוט עלינו אלא לדאוג לכך שלא נפגע מהנהגות שליליות, תפקיד השכל לשלוט על הרגשות והמידות ולנהל אותם.

פרשת השבוע, כי תצא, מלמדת אותנו כיצד האדם מנצח במלחמה ולא רק כנגד האויב הגשמי העומד מולו אלא גם כנגד האויב הרוחני – היצר הרע – המנסה בכל דרך להכשילו. הפרשה פותחת בפסוק "כי תצא למלחמה על אויבך, ונתנו ה' אלוקיך בידך", במבט שטחי יש שיבוש לשוני בפסוק, כי בתחילה מדבר על "אויבך" בלשון רבים ובהמשך ו"נתנו" בלשון יחיד. בתורה כל דבר מדויק! ומעבר לפירוש הפשוט יש גם מסרים נוספים פנימיים יותר אותה התורה מעבירה.

וכאן, מעבר לפירוש הפשוט של יציאה למלחמה כנגד האויב הגשמי הרוצה לפגוע בגופו של היהודי יש את האויב הרוחני המנסה לפגוע בנשמתו של היהודי ולנתקה  מהחיבור בחבלי עבותות אל ה'. אומרת לנו התורה, כיצד יוצאים למלחמה לא רק מהו הסד"כ הצבאי הפיזי אלא עם איזו עוצמה רוחנית יוצאים, והרי אין זה סוד שכלי המלחמה והידע המקצועי אינם מספיקים כדי לנצח אלא צריך את האמונה בניצחון את רוח הקרב. מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מביא בספרו ה"תניא", שכדי לנצח בהיאבקות ולהפיל את השני  לא מספיק להיות אדם חזק וגיבור מחברו, מפני שאם הגיבור יתנהג בעצלות הוא ינוצח ולכן כדי לנצח צריך את האמונה בניצחון.

וזה מה שהתורה אומרת: אתה צריך לצאת למלחמה ובגישה שאתה מעל אויבך "ונתנו ה' אלוקיך בידך", אתה יוצא בביטחון שה' יעזור לך ועם כזאת עזרה מי יכול לנצח אותך?

זהו הסברו של הפסוק: אמנם נלחמים נגדך שניים – האויב הגשמי הרוצה לפגוע בגופך והיצר הרע האויב הרוחני הרוצה לזנב בנשמתך. אך, מקור הרע של שניהם הוא אחד – היצר הרע.

הבה נתבונן, מלחמות קיימות לא בין עמים אלא בין אנשים השולטים באותם עמים. באותם אנשים שולט היצר הרע הגורם להם לרצון להלחם. לכן באם כל אחד יכריע את האויב האישי שלו השוכן בתוכו, את היצר הרע, לא יהיה רצון להלחם. לכן המלחמה מתחילה עם שני אויבים, הגשמי והרוחני אך בהכנעת האויב הרוחני האויב הגשמי נעלם.

גישה זו תעזור לנו להסתכל על השופטים והשוטרים לא כאויבים אלא כאנשים שעוזרים לנו לנצח את היצר הרע, כמובן שגם את השופטים והשוטרים חייבים לבקר ולראות שהיצר הרע שלהם לא הכריע אותם וגרם להם פסיקה או החלטה לא מוצדקת.

אכן, היכולת להכריע את הדחפים השליליים שלנו נמצאת ביכולת של השכל לשלוט על הלב ולהכריע את היצר,אם רק נרצה ננצח!

נגישות